Praksisfortellinger 3-4 år
Tilbake til oversikt 3-4 år1. En gutt og ei jente lekte «tiss-mot-tiss leken» som betyr at de lar sine tisser berøre hverandre. De ble spurt av en voksen hvorfor de gjorde det og de svarte at de prøvde å lage barn. Disse barna har antageligvis fått vite hvordan barn blir til og synes det er spennende å prøve. Denne leken er ufarlig så lenge den er frivillig og preget av lyst og gjensidig nysgjerrighet. Er den tvangsmessig og ubehagelig for et av barna skal de ansatte stoppe leken og snakke om frivillighet og grenser.
Hvordan vil du reagere hvis du finner to barn som leker denne leken?
2. En gutt sier til en annen, Jeg har sett pappas snabel!! Oj, sa den andre, har pappaen din snabel?
Hva er det som skjer i denne fortellingen? Hvorfor brukes begrepet snabel tror du? Hva ville du sagt til guttene?
3. Fem barn og en ansatt leser boken “Politimannen som brukte smokk”. På et av bildene er politimannen avbildet i helfigur, og smokken er borte. Den ansatte spør hvor smokken har blitt av, og ett av barna svarer at smokken ligger i pungen. Ei jente ser betenkt ut og sier “Pungen henger jo under tissen?”. Barna snakker litt om pungen og guttetiss før ei jente sier “jeg vet ikke hva tissen til jenter heter”. Barna snakker sammen, men kommer ikke frem til noen ting. Hele jentetissen heter vulva sier det ansatte. Barna gjentar; vulva. Barna går tilbake til å snakke om guttetissen og vil vite om det finnes noe annet navn på den også. Den ansatte svarer at den heter penis. Barna gjentar; penis. Så sier et barn “men hvor ble det av smokken egentlig?”
Hva tenker du om den ansattes håndtering av situasjonen?
4. En 3-åring står på stellebordet og skal få ny bleie. Han er naken. En annen gutt kommer ut fra do og har buksa på knærne. Han utbryter; «så store baller du har!!» 3-åringen tar tak i ballene sine og sier» men du har stor tiss». Ei jente som står og vasker hendene sier «se på meg da» og drar ned buksa si.
Hvordan ville du forholdt deg i denne situasjonen?
5. Klokken er 8 på morgenen, og det er tre barn som er på hemsen og leker. Det er mange barn som kommer i barnehagen i denne tiden. Da roper Håkon på 4 år ned:
«Michelle, kan vi være nakne på hemsen?» Siden dette er en tid hvor mange barn blir levert i barnehagen svarer Michelle med en varm stemme:
«Det passer ikke akkurat nå, men dere kan det litt senere i dag»
«Okay» svarer Håkon som om det var et hvilket som helst spørsmål.
Hvor og når passer det i din barnehage at barna kan være nakne?
6. Vi har hatt en god dialog med foreldrene om barns seksualitet, og både personalet og foreldrene har fått en god forståelse av dette. Når barna opplever å bli møtt på en god måte er de trygge på at det lov å leke denne type lek, og den kommer på barnas eget initiativ.
«Michelle, kan vi ha nakenfest på Månerommet?» spør Ida 4 år.
«Hva gjør dere når dere har nakenfest?» spør Michelle tilbake.
«Vi danser nakne!» svarer Ida.
«Er alle med på leken?» spør Michelle.
«Jeg vil ikke være naken!» svarer Oda 4 år.
«Da kan de som vil ha nakenfest være på Månerommet, og så kan vi andre gå på fellesrommet» svarer Michelle.
Michelle bruker litt tid før hun går ut og da sier Ida litt utålmodig:
«Michelle, kan dere gå ut nå-? Vi vil være alene!»
Hvordan synes du Michelle støtter barna i sine egne grenser her?
Hvilke andre spørsmål kunne hun stilt barna for å være sikker på at alle har det bra i leken?
7. Ei jente på 4 år hadde lært av moren sin at hun hadde 3 åpninger, en til å tisse med, en til kunne få baby med og en til å bæsje med. En dag de var på stranden og jenta satt og kikket på seg selv utbrøt hun til mamman sin; Mamma, jeg ser hullet mitt!!!
Diskuter:
Hva tenker dere om den kunnskapen som barnet har fått? Hva tror dere det har å si for ei jente på 4 år?
8. Ei jente på 4 år har tatt av seg trusa og er alene med to andre gutter som er yngre og ikke har samme kompetanse i rollelek. (2 og 3 åringer). De leker på et skjermet sted.
Hvordan kan du forsikre deg at leken blir trygg på alles premisser, hvordan bør du eventuelt gripe inn?