Hvordan arbeide med barn 1-2 år
Tilbake til oversikt 1-2 årBli kjent med kroppen
Dette er en fin anledning til å benevne alle kroppsdelene til barna. Snakk om hele kroppen; for eksempel nese, munn, stortå etc. Bruk konkrete ord på kjønnsdeler, tiss eller lignende, men ikke ta på dem unødvendig med mindre de må vaskes. Si fra når du må ta på kjønnsorgan: «Nå har du så mye bæsj i tissen så jeg må vaske der». La barn få undersøke/ ta på seg selv i stellesituasjoner, og bruk god tid. Bleieskift er ikke bare en rutinesituasjon som skal gjøres kjapt, men en mulighet for nær kontakt, undring og god relasjon mellom den ansatte og barnet. Gutter kan få ståtiss i stellesituasjoner og det er helt normalt. Et barn vil speile seg i den voksnes reaksjoner, så hvis du får et strengt eller usikkert ansiktsuttrykk i en slik situasjon vil dette prege guttens opplevelse av å ha ståtiss. Det beste er bare å smile til gutten. Det samme hvis ei jente vil berøre sin tiss og hun viser at hun synes det er godt. Dette er viktig for barnets kroppsopplevelse og selvforståelse.
Leker med å ta av og på klær
Bruk lag-på-lag-puslespill om kroppen og snakk om de forskjellige kroppsdelene. Hvis det er et spill som mangler tissen så snakk om den likevel. Bruk dukker med klær som barna kan kle av og på, og lag flanellograf der klær kan tas av og på. Vanlige av- og påkledningssituasjoner er gode anledninger til å snakke om kroppen.
La barna være nakne
La barna bade i et våtrom i barnehagen eller ute i en vannspreder. La gjerne barna være uten badetøy eller badebleie – da får de ansatte en god mulighet til å lære barna begreper for kjønnsorganer og andre kroppsdeler, samt bekrefte barnas utforsking av kroppen. Barna vil erfare at nakenhet er naturlig sammen med andre barn og det gir trygghet på egen kropp, samtidig vil de se at kroppene er forskjellige og de vil få en trygghet på at det er naturlig. Hvis et barn tisser i vannet er det ufarlig fordi urin er rent. Barn som er sjenerte må få tid til å venne seg til å være naken sammen med andre.
Egne og andres grenser
Støtt og veiled barna i å sette egne grenser og å respektere andres grenser. Barn som ikke vil gi en klem setter grense for seg selv. Respekter dette. Snakk med foreldrene om at man ikke skal presse barn til å gi voksne eller andre barn en klem. Innfør for eksempel STOPP! Bruk håndflaten fremover for å markere dette fysisk.
Forskjellen på min og din
Snakk med barna om hva som er min og din, for eksempel min mage – din mage. Lag fottavtrykk eller håndavtrykk av barnas føtter og hender med maling. Snakk om at her er min fot og der er din fot. Respekter barnas initiativ og grenser for egen kropp.
Visuelle verktøy
Her er eksempler på plansjer som kan skrives ut og henges opp. Snakk om kroppene på plansjene med barna og svar på det barna spør om. Barna kan ofte si mamma og pappa når de peker på kjønnsorganene. Klikk på plansjene for å skrive de ut.
Bruk også andre visuelle verktøy som bøker, bilder, kort til å samtale om kropp og følelser. Sammenlign det som er på bildet med barna for eksempel hvor er magen din, hvor er øret ditt?
Sanger, rim og regler om kroppen
Vær bevisst på å bruke både sanger, rim og relger som setter navn på kroppsdeler, for eksempel regler om tærne eller fingrene.
Bøker for barn på 1-2 år
- Min store bok om kroppen, M. Theisen
- Barnas store rim- og reglebok, J.M. Stenersens Forlag
- Thomas og Emma bøkene
- Samtalebilder – en vei til kommunikasjon med barn, Merete Holmsen
- Lars er Lars, Svein Nyhus
- I magen bor en baby, Thomas Svensson

