Hvordan arbeide med barn 5-6 år
Tilbake til oversikt 5-6 årKropp og følelser
Fortsett med å gi barna god informasjon om kroppen og følelser. Et tips kan være å bruke boka «Kroppen» av Trond Viggo Torgersen eller andre bøker som forteller om hele kroppen og dens funksjoner. Boka «Alle har en bakside» av Anna Fiske har mange illustrasjoner som er fine for å samtale med barna om kroppen.
Vi anbefaler også NRK Super sin animasjonsfilmserie: «Kroppen min eier jeg»
Dette er 4 animasjonsfilmer med veiledningshefte for skolen, og det vil komme et veiledningshefte for barnehagene i løpet av 2020.
Serien er anbefalt for barn fra 6 år, men kan brukes for 5-åringer også. Vurder om barna er modne nok til å se filmene. Disse filmene er gode utgangspunkt for samtaler med barna. Se filmene først selv. Det anbefales at man ser en og en film av gangen med en mindre gruppe barn og samtaler omkring temaet i hver film etterpå, slik som det er foreslått i veiledningsheftet. Det kan være en fordel å være to voksne når man ser og samtaler om filmene. Da er det lettere å fange opp at et barn kan komme med en kommentar som gjør at du blir bekymret eller at noen barn kan bli engstelige.
Det er av stor betydning at barna har fått en positiv opplevelse av kropp og seksualitet før disse filmene benyttes!
Lær om gode og vonde og ulovlige hemmeligheter
Snakk med barna om forskjellen på en god hemmelighet og en vond hemmelighet. En god hemmelighet kan for eksempel være at barnet har laget en julepresang i barnehagen, men ikke vil fortelle hva det er til foreldrene. En vond hemmelighet kan for eksempel være at et barn har ødelagt en leke eller en ting, og ikke våger å fortelle det til noen. Neste steg kan være å snakke om vonde hemmeligheter av mer alvorlig karakter, for eksempel at barn har blitt slått av en voksen og fått beskjed om å ikke fortelle det til noen. Det samme eksempelet kan gis i forhold til overgrep.
Noen ganger kan en voksen gjøre noe som kan føles godt, men som likevel er ulovlig. For eksempel kan en voksen ha gjort «tissenting» med barnet, og barnet har fått beskjed om å ikke si det til noen og blir truet med ulike konsekvenser hvis det forteller. Det å få beskjed om å ikke fortelle videre til noen er en trussel. En overgriper kan bruke svært alvorlige trusler overfor barn som for eksempel at barnet vil bli drept, mamma vil komme i fengsel eller at kjæledyret i familien vil bli drept. Det er viktig å snakke med barn om at trusler ikke er greit og at det oppleves som skremmende, men at det beste er å fortelle om det til en de stoler på.
Åpne spørsmål om gode, vonde og ulovlige hemmeligheter:
- Hva tenker dere er gode hemmeligheter?
- Hva tenker dere er vonde hemmeligheter?
- Hva tenker dere er ulovlige hemmeligheter?
- Er det riktig å ha ulovlige hemmeligheter?
- Når er det riktig å fortelle hemmeligheten til noen?
- Hvem kan du stole på og hvem kan du fortelle om den vonde hemmeligheten til?
Når vi skal snakke med barna om gode og vonde og ulovlige hemmeligheter kan det være godt å ta utgangspunkt i en bok. Vi har gode erfaringer med boka «Jeg er meg, min meg» av Margete Wiede Aasland og Eli Rygg. Dette er en barnebok som man kan lese høyt for barna. Boka har kapitler om:
- Kroppen din
- Hvordan blir vi til
- Følelser
- Relasjoner
- Gode, vonde og ulovlige hemmeligheter
- Gode, vonde og ulovlige berøringer
- Rollespill
- Hva gjør du? Oversikt over hvem du kan kontakte
I boka er det også gode forslag til aktiviteter og samtaler med barna.
Hvis barna har fått et trygt forhold til sin egen kropp, sin seksualitet og har lært begreper om kroppen og grenser i forhold til egen og andres kropp, så kan man begynne å snakke om overgrep med denne aldersgruppen. Vi mener at yngre barn har vanskeligheter med å skille mellom fantasi og virkelighet, og at det derfor kan være problematisk å snakke med dem om dette temaet.
Det er av stor betydning at det er de ansatte i barnehagene som snakker med barna om overgrep og gode og vonde hemmeligheter. Mange barnehager leier inn eksterne aktører som snakker med barna om dette. Dette bidrar ikke til at barna får trygghet og tillit til at de kan snakke om temaet med de ansatte. Tvert om, når eksterne snakker om dette så tydeliggjøres det at det er for vanskelig for den ansatte å snakke om. Det bekrefter tabuene og distansen til temaet og hjelper ikke barn som opplever overgrep.
Lær om lovlige og ulovlige berøringer
La barna komme med forslag om gode berøringer. Kan en god berøring være godt når for eksempel mamma gir en klem, men når en person du ikke kjenner gir deg klem er det ikke så godt. Snakk med barna om at gode berøringer kan være lovlige, men også ulovlige, for eksempel hvis voksne gjør «tissenting» med barn. Å gjøre «tissenting» betyr å ta på, kose med eller måtte se på den voksnes tiss eller at den voksne vil kose med barnets tiss. Det kan faktisk oppleves som godt for enkelte barn når overgrep skjer, derfor er det viktig at vi ikke kun karakteriserer gode berøringer som lovlige og vonde som ulovlige.
Snakk med barna om at noen berøringer kan være ulovlige. Fortell barna at hvis de opplever det kan de fortelle det til en voksen de stoler på. Her kan dere bruke boka Sinna-mann av Gro Dahle. Boka handler om en far som bruker vold mot moren og sønnen som forteller det til naboen. Dragen er en annen bok av Gro Dahle om en mor som truer og gjør barnet redd. Bøkene kan lånes på biblioteket.
Forslag til åpne spørsmål om lovlige og ulovlige berøringer
- La barna komme med forslag om gode berøringer
- La barna komme med forslag om vonde berøringer
- Hvordan kan barn sette grenser når det opplever vonde berøringer?
- Er vonde berøringer det samme som ulovlige berøringer?
Øvelser for gode berøringer
- 2 og 2 barn kan jobbe sammen. Den ene ligger på gulvet og den andre ruller ballen over kroppen. Etter på kan barna bytte roller. Noen vil like det og andre ikke. Snakk om det.
- La barna kile hverandre på ryggen. Noen vil oppleve det godt, andre ikke. Snakk om det. Snakk også om at kos og klemming må være noe barna selv ønsker.
Bearbeiding fra samlingen om lovlige og ulovlige berøringer
- Legg til rette for at barna kan tegne
- Legg til rette for at barna kan fortsette og se i boka dere har benyttet
- Den ansatte bør være til stede i aktiviteten for å kunne fortsette å ha en dialog om temaet
Barna må få vite at det er ulovlig å gjøre «tissenting» med voksne. Hvis det likevel skjer, er det aldri barnets skyld eller ansvar. Her er det viktig for den ansatte å være klar over at et barn sjelden greier å stoppe en voldsutøver eller overgriper. Den voksne truer og har så mye makt overfor barnet at det vil føle seg hjelpeløs og fastlåst i situasjonen. Vi må derfor ikke sette barnet i den tro at det skal greie det alene.
Det viktigste her er at barnet vet at det ikke er deres skyld og at det kan fortelle det til en voksen som det stoler på.
Norges lover og FN`Barnekonvensjon
Fortell barna om lovene som finnes for å beskytte barn og voksne. Barnekonvensjonen gir barn rett til beskyttelse. Voksne har plikt til å beskytte barn mot vold og overgrep og annen omsorgssvikt. Men noen voksne later som de ikke kjenner til Norges lover og Barnekonvensjonen og gjør ulolige ting med barn likevel. Da har barn lov til å fortelle det til en voksen som det stoler på. Snakk med barna om hvilke voksne de stoler på i livet sitt.
Porno
Noen barn i denne alderen kan ofte skrive litt. Da kan de lett komme seg inn på pornonettsider. Det gir barn et dårlig utgangspunkt for kunnskap om kropp og seksualitet. Ønsker dere å bruke en bok knyttet til dette temaet så kan vi anbefale boka «Sesam, Sesam av Gro Dahle». Boka er om en lillebror som tilfeldig kommer inn på storebrors pc der det er porno. Han blir både nysgjerrig og redd, men moren kommer inn og forteller på en god måte hva porno er og ikke er.
Barn som har fått god kunnskap om kropp og seksualitet bruker sjeldnere porno.
Bøker for barn på 5-6 år
- Filiokus og Blåmann-Klåmann, fortellingen om en vond hemmelighet av Marit Hoem Kvam
- Blekkspruten av Gro Dahle og Svein Nyhus
- Sesam, Sesam av Gro Dahle og Kaja Nyhus
- Kongene på haugen av Øivind Ashjem
- Alle har en bakside, Anna Fiske
- Hvordan lager man en baby, Anna Fiske
- NRK Super, Kroppen min eier jeg
- Jeg sa ikke kom inn, Eli Rygg og M.W.Aasland
- Dragen, Gro Dahle
- Per, Ida og Minimum: en bok om å leve sammen av Grethe Fagerstö og Gunilla Hansson